آنچه در ادامه می آید ، بخشی از کلیدی ترین نکات کتاب «نگاهی نو به ت و فرهنگ» اثر «رضا داوری اردکانی» می باشد که توسط صاحب وبلاگ مشهود، تلخیص گردیده اند:

* در نسبت با مدرنیته و تجدد غربی سه نسبت بر قرار می توان کرد. نسبت اول غفلت مطلق و سپردن خود به دست تقدیر زمان و تجدد است. نسبت دوم رد و نفی مطلق تجدد و نسبت سوم قبول تجدد به عنوان رهیافت و تاریخ و عالمی جدید و تلاش برای شناخت از باب تغییر این نظم. طرفداران نسبت سوم، نه میانه دو طیف اول و دوم، بلکه در ورای هر دو قرار دارند و ما حقیقتا به چنین نسبتی برای تنظیم و تنسیق امور اجتماعی و ی خود، نیاز مبرم داریم.

* اگر تکنولوژی در جای خد اخد و به کارگیری نشود، نتیجه محتوم آن، ظلم اجتماعی و ی است.

* عمده دانشمندان ما در 200 سال اخیر در پی کشف و حل مسائل نبوده اند. وقتی مسئله نباشد،علم تقلیدی و تکراری می شود. چینین علمی چون حقیقی نیست نه تنها موجبات پیشرفت را فراهم نخواهد کرد بلکه پریشانیهای اجتماعی متعددی را منجر خواهد شد.

* با فلان اقدام ی، رفتن و آمدن فلانی و عزل و نصب افراد، مسائل ما حل نمی شود و تغییر هم نمی کند، اقدامات ما باید از جنس تفکر و روحیه پرسش گری باشد تا منشأ اثر گردند.

* با تفکر خاص است که ما صاحبِ «زمان» می شویم و می توانیم اوراق تحولات تاریخ را در دست بگیریم که العلم سلطان.

* اگر اکثر نقد های ما نسبت وضع موجود جامعه خود و غرب پختگی لازم را ندارد از این روست که اساسا از اصل مطلب اطلاع نداریم و اصلا نمی دانیم چه باید بدانیم و هدفی هم برای نقد نداریم.

* با بسط نظری قدرت تملک انسان بر عالم و آدم بود که مدرنیته بوجود آمد.

* کسانی که می گویند توسعه برای ملل مختلف، صورتی متفاوت دارد و مثلا ملل آفریقایی می توانند به صورتی از توسعه غیر ا توسعه غربی دست یابند، سخت در اشتباهند چرا که مسیر تحقق توسعه، امروز تکنولوژی و تکنیک هاست که هر دو زاییده تمدن و فرهنگ غربی و ناقل این فرهنگ است. در این میان تنها اندیشه دینی است که می تواند با جرح و تعدیل لازم در بهره مندی از از این دو مقوله، پیشرفتی نسبتاً (و نه تماماً) توسعه گون، رقم زند.

* توسعه به چند دلیل مشخص، صرفا غربی است و صورت و نوع دیگری ندارد. ا- ظهور توسعه به شکل امروز پس از ظهور تجدد غربی رخ داده است. 2- توسعه در هیچ تمدنی به اندازه تمدن غرب، سرعت و تعادل نداشته است. 3- توسعه به شکل امروز در هیچ یک از تمدن های قدیم ، باستانی و یا قبل از عصر جدید تحقق نیافته است. 4- اهتمام به توسعه بنا بر مبانی فکری غرب مستم اثبات دائر مداری بشر و حق تملک بی حد و حصر او در جهان است و این معنا صرفا در یک فرهنگ نمونه دارد و آن فرهنگ غربی است و قبل از ظهور این فرهنگ، مسبوق به سابقه نبوده و نیست.

* نباید با این استدلال ها قانع شد که « باید از آداب و رسوم غربی تقلید کنیم و سرتاپا فرنگی شویم  تا به توسعه نائل شویم. »جرا کشورهایی که فرهنگی متفاوت داشته اند و سعی در تقلید نموده اند در کنار برخی پیشرفت ها، در خوشبینانه ترین حالت به زائده ای برای تمدن غرب تبدیل شده اند مانند چین ، ژاپن و دلیل این امر آن است که سرعت تحولات تکنیکی به قدری وسیع و شدید است که به ملت هایی که از آغاز رنسانس همراه این تمدن نبوده اند اجازه همراهی و تقلید به معنای واقعی کلمه را نمی دهد.

* باید بدانیم همانطور که توسعه برگرفته از مبادی تکنیکی- علمی غرب است، آینده توسعه نیز به آینده غرب وابسته است. یکی از نقاط تاریک این آینده سست شدن نظم اجتماعی و راه یابی ضعف و فتور در اخلاق عمومی و صلاح زندگی است.

* بدبینی مطلق نسبت به بهره گیری از دست آوردهای غرب و رد مطلق آنها در شرایط حاضر درست نیست اما به بهانه چرهیز از بدبینی مطلق نیز نباید از آنچه سرنوشت محتوم غرب و توسعه است؛ غافل ماند.

* غرب بدون فلسفه نمی توانست راهی را که پیمود بپیماید و به همین دلیل امروز ابداع هر راه بدیلی برای پیشرفت به جای توسعه نیازمند تدوین فلسفه بومی است.

* مدرنیته یک مفهوم نیست یک تاریخ است یک علم است اما ما در ایران بیشتر آثار و نتایج مدرنیته را توجه کرده ایم و از عناصر مقوم مدرنیته غافل مانده ایم.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آشپزي و لوازم خانگي پایگاه صابرون جراحی بینی,جراحی فک و صورت,جراحی زیبایی در تهران که اینطور مطالب های رایگان زبان انگلیسی انتشارات زبان علم دکتر رادنوش پشم فروش فوق تخصص اینترونشنال و نورورادیولوژی حال خوب نمونه سوالات سیستم سوخت رسانی انژکتوری پراید اخبار روز کشور