آنچه در ادامه خواهید خواند، بخشی از تلخیص (خلاصه سازی و ساده سازی) صاحب وبلاگ مشهود از کتاب «آداب نماز» امام راحل است، تلخیصی که کوشیده شده تا عملی ترین نکات را مد نظر قرار دهد:

* در هر لحظه از حیات، بدان که شیطان در کمین است و آماده برای نفوذ در باطن تو.

* نماز اول وقت و همراه با اقامه حدود آن، ارزش معنوی دارد و اگر از اول وقت گذشت و حدودش رعایت نشد در عین حال که واجب هم باشد، ضلالت می آفریند چرا که در این حالت نماز، شخص را نفرین می کند.

* اول باید در انجام عبادات، عبد و تسلیم بود و سپس انتظار طی درجات باطنی را داشت و تسلیم به معنای در نظر داشتن ذل (خواری، عجز و حقارت) بنده و عز و کبریایی حق می باشد.

* در هر مرحله از سلوک باید از خودخواهی و انانیت و خودبزرگ بینی احراز کرد.

* باید در نماز خشوع و تضرع داشت چرا که این خشوع بهترین راه وصول به مقام خشوع نسبت به خداوند است. تلاش کن در تمام نماز این حالت حفظ شود و خشوع کیفیتش مانند تسلیم است.

* بکوش و از کیفیت نماز، مراقبت کن تا لذت مناجات به طور دائمی شامل حالت شود.

* کم کم باید تلاش شود تا خشوع در تمام حالات حیات با ما باشد و نیز در فکر و عقل ما تا در قلب و روح ما نیز وارد شود. دائما باید متذکر کمال خدا و عیوب و نقص های خود به خویشتن باشیم.

* نماز بدون طمأنینه قلبی اثر ندارد و راه کسب این مهم، کثرت ذکر است البته با آرامش، همراه با توجه و حضور قلب کافی.

* مداوم قرآن بخوان در هر فراغت، کم یا زیاد.

* در جمیع احوال و در همه مراحل کمال، سوء ظن کامل به خود و امید کامل به خدا داشته باش هیچگاه نفس را سر خود رها نکن چه بسا که اندک مسامحه ای انسان را مغلوب پلیدی ها کند.

* در هر مرحله تضرع و زاری به درگاه خدا جهت دست گیری او از ما فراموش نشود.

* بکوش تا از سر نشاط و فرح، عبادت کنی نه کسالت و اکراه.

* عبادت همراه با کسالت نزدیک است که بشر را به کلی از ذکر حق منصرف کند.

* هرچه از جوانی فاصله می گیری باید ریاضات نفس را افزایش دهی. چرا که هر چه مسن تر شوی اراده تو رو به ضعف می گذارد برای حفظ اراده خود و کنترل نفس، لازم است تا تدریجا بر شدت ریاضات، بیافزایی.

* اذکار نماز باید به قلب تفهیم شود چه فهمی که از سطوح بالای فهم است چه فهم در حد اینکه نماز شکر خداست و عبادت و اطاعت حق است.

* علامت تفهیم، نشاط هنگام ذکر و مرتفع شدن کسالت هنگام عبادت است.

* اگر حضور قلب در عبادت از میان رفت و قلب، غافل بود از شرایطی که در آن هست و اذکاری که بر زبان می راند، این عبادت تاثیر معنوی نخواهد داشت بلکه روز به روز بر ظلمت نفسانی ما افزون کند.

* دقت و تعمق در احوال اولیا و انبیا و ائمه برای بهبود وضعیت باطن، امری لازم است.

* امروز که جوانی و اراده مستحکم تری داری با نفس و شیطان وسوسه گر بجنگ و فریب او را مخور که وعده اصلاح در ایام پیری را می دهد؛ ایامی که اراده، تضعیف شده است.

* برای رسیدن به شفاعت شافعین باید رابطه را با ایشان حفظ کرد و در کیفیت اعمال و عبادات، خود را «حتی المقدور»،  به ایشان شبیه کرد.

* نمازهای نافله تتمیم کند نقص نمازهای واجب را.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

fariba زد نیوز ارز دیجیتال استودیو نماد عربی کنکور به سبک مهدی اسماعیلی پرژین Jillian مطالب جدید و زیبا بِنيسي‌ها: پدر و پسر