در شماره قبلی بیان شد اشاره ای به بحث نفس و قوای داخلی آن شد. توضیح کامل تر اینکه قوه خیال عمدتا به موهمات و تفکراتی مرتبط است که ما آنها را درست می پندارید حال آنکه خبر از باطل بودن و دخالت و نقش ابلیس در حدوث آنها نداریم. مصداق عینی قوه خیال تفکراتی است که در حین عبادات گوناگون خصوصا نماز به سراغ انسان می آید و مانع از حضور قلب می گردد. آرزوهای دور و دراز و آمال دنیوی و بعضا معنویِ دست نایافتنگی که برخی از آنها حامل تفکراتی از جنس حرام نیز می باشند همگی مصادیق و ثمرات قوه خیال اند که علامت حالت افراطی یا تفریطی درآن می باشند. قوه غضب عمدتاً به همان خشم و بعضاً خشونت حاصل از آن گفته می شود. قوه شهوت نیز جز در مسائل جنسی عمدتا در حوزه خوراک، قابل مشاهده است. وقتی انسان دست از پا برای پرخوری نمی شناسد. توضحات فوق به خوبی مختصات سه قوه خیال و غضب و شهوت را واکاوی کرده و نمایش می دهد. همانطور که در شماره قبلی بیان شد ما جهت اعتلای روحی نیازمند کنترل و به واقع، ایجاد اعتدال میان قوای مذکور می باشیم. اعتدالی که نهایتا حجاب (موانع شناخت خدا و فهم و درک معارف شریعت) ناشی از حالت افراطی یا تفریطی قوا در نفس را زایل می کند. در شمارگان آتی به این مبحث، خواهیم پرداخت.
*****ادامه بحث را در شمارگان بعدی دنبال فرمایید*****
درباره این سایت