تشریح حوزه های فردی در عرصه تحول جامعه

در بعد فردی توجه به مواردزیر ضروریست.

کسب معرفت دینی: در این مورد دو مسیر وجوددارد. حالت اول این است که ما موظف به کسب حداقل معارف در سطح عقلی در باب آنچه که بعداً خواهد آمد هستیم. در این زمینه قدم اول کسب معرفت نسبت به مسائل خودسازی است. راه خود سازی را باید دانست تا مبادا راه خودساخته و منحرفی پیش روی خود قرار دهیم. قدم دوم کسب معرفت در باب اصول دین است. توحید، نبوت، (ضرورت ارسال نبی، چرایی تعدد انبیاء، تحلیل و فهم آموزه های انبیاء و.)،  امامت (شناخت جایگاه امام، میزان تسلط و تصرف امام در عالم، نقس امام در حیات بشریت و کمال بشر و.)، عدل (جایگاه عدل الهی، فهم عدل الهی، جایگاه رسل و ائمه در دستگاه عدالت الهی و.) ، معاد (وم خلقت انسان، وم خلقت جهان آخرت، فهم و تفکر در آیات و روایات یا مربوط به بهشت، دوزخ و برزخ و .) حالت دوم لازم دانستن خودسازی و عمل به معارف مربوط به خودسازی و تطهیر باطن از کلیه آلودگی های حیوانی و اهتمام به کف نفس و . است . در این حالت، خودسازی، جهت افزایش نورانیت باطنی و از آن طریق، جهت تعمیق معارف فوق الذکر در قلب و روح بشر کارساز خواهد بود

ایجاد شخصیت جامع: در این مورد اطلاع از اوضاع جهان، جریانات فشار و استکبار جهانی، قطب بندی های بین المللی و همین طور جریانات و گروه های داخلی، اندیشه ها تفکر هرکدام از آنها، اقدامات، خدمات، کارشکنی ها و چهره های شاخص این جریانات در قدم اول، توانایی تطبیق اندیشه ها،تاریخ و وقایع به ویژه تاریخ اسلام از صدر آن تا به حال در قدم دوم، کسب غیرت دینی و دفاع از حریم دین در قدم سوم، ترک رذائل اخلاقی -که با مرحله عملیِ کسب معرفت دینی در ارتباط تنگاتنگ است- در قدم چهارم، برقراری و حفظ ارتباط با خدا از طریق مستحبات (اعمال عبادی مخصوص هر روز یا ماه یا .) و کسب تقوای الهی در قدم پنجم، حائز اهمیت است.

کسب تقوای الهی: این قدم، وجوه مختلف داشته لذا در عنوانی جدا آن را به بررسی گذاشتیم. توجه به این نکته ضروریست که این قدم، مرز بین حوزه فردی و اجتماعیِ تحقق جامعه عاشورایی است و اما وجوه مختلف تقوا. 1- تقوای اعتقادی:این وجه مشتمل است بر کسب معارف حقه و اصلاح معتقدات ضاله که در گنجینه معتقدات هر فردی قطعا یافت می شود. این تقوا شاید فردی ترین و شخصی ترین وجه از وجوه تقوا است. برای این امر (تقوای اعتقادی)، عرضه کردن اعتقادات به قرآن و احادیث معصومین موثرترین راه است. این راه مطمئن ترین روش برای غربل کردن اعتقادات فردی است. 2- تقوای اخلاقی: این وجه مشتمل بر اصلاح و حذف رذائل اخلاقی در ارتباطات بین فردی است که مهمترین عامل دفع نزدیک ترین و صمیمی ترین افراد از انسان اند و بالعکس، اصلاح آن –همنگونه که برای پیامبر بود- اصلی ترین عامل جذب افراد است. ایت تقوا مهمترین بنیان تشکیل گروه های اعتقادی- مردمی است.3- تقوای رفتاری و عملی: این تقوا اجرا کردن همه جانبه مبانی است که انسان در مرحله تقوای اعتقادی حاصل می کند. امتزاج این وجه از تقوا و وجوه قبلی در وجه اجتماعی و ی آن متبلور می شود. 4- چنانچه تقواهای پیش گفته در فرد شکل گیرد و نهادینه شود رفتارهای ی فرد دقیقا منطبق با موازین اخلاقی و شرعی خواهد بود. بدیهی است این تقوا از حوزه بین فردی و گروهی فراتر است و در سطح مسئولیت های اجتماعی کلان مورد بررسی قرار می گیرد.



***ادامه شرح را در شمارگان آتی دنبال فرمایید***


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Jake جنگ جهانی Denzell معرفي اماکن و مقاصد اکوتوريسم ايران باشگاه کتابخوانی شمیسا پچ pes گروه صنعتی و تولیدی ایران کرکره یاسمن میرزارضی دهقی کاشت گیاهان در منزل مسکونی درس مبانی اینترنت