آنچه در ادامه خواهید خواند، بخشی از تلخیص (خلاصه سازی و ساده سازی) صاحب وبلاگ مشهود از کتاب «آداب نماز» امام راحل است، تلخیصی که کوشیده شده تا عملی ترین نکات را مد نظر قرار دهد:

* مراتب اولیه اخلاص، همراه است با عمل عبادی صرفاً برای کسب پاداش اخروی و جلوگیری از عذاب (علاقه به بهشت و ترس از جهنم). در مراتب بعدی اخلاص، .عمل عبادی، با انگیزه وصول به مقامات و مدارج انسانی و باطنی، و در مراتب عالیه اخلاص، با انجام عبادت صرفاً برای خدا و خشنودی او و لاغیر، مرتبط است . در این مراتب عالیه، سالک حتی انگیزه مدارج باطنی را نیز در سر ندارد بلکه تنها برای خدا عبادت می کند.

* هرگز خود را از تقصیر در عبادت مبرّا ندانیم چرا که خدا هیچگاه آنگونه که حق اوست عبادت نمی شود.

* قرآن از چند جهت عظمت داد. عظمت متکلم آن، کاتب آن، مطالب آن، نتایج آن، رسول آن، حامل آن، حافظ آن، شارح آن، وقت ارسال آن و کیفیت آن. پس کتابی با این عظمت رواست هنگامی که تلاوتش می کنی متوجه این عظمتهایش باشی که هیچ کلام و کتابی به آن نمی رسد. متکلم آن، خدا، رسول آن جبرئیل، حامل آن، قلب محمد ص، حافظ آن، خدا، شارح آن، ائمه معصومین و وقت ارسال آن، لیله القدر است و عظمت کیفیت، مطالب و نتایج آن از حد بیان خارج است.

* سوره توحید و آیات اول سوره حدید، برای اهل ظاهر و نیز مردم آخر امان نازل شده است.

* علت ناتوانی ما در بهره مندی از قرآن آن است که به آن نظر تعلیم نداریم و از قرآن بیشتر حواسمان به ثواب آن است در حالی که مقصد انزال قرآن، تربیت نفوس بشر است.

* موانع بهره مندی از قرآن. الف) خودبینی: ممکن است انسان آنقدر خود را کامل بداند که سراغ قرآن نرود یا برود اما نتواند استفاده برد که این حیله شیطان است. ب) آراء فاسده و مذاهب باطله: برخی معتقدات غلط از جانب پدر یا مادر یا برخی اهل منبر، در دل نفوذ کرده. مثل اینکه گفته می شود »مسیر معرفه الله، مسدود است». این اعتقادات مانع استفاده ما از قرآن است. یا انحصار معارف قرآن در ظاهر آن از جمله، تجوید. ج) اینکه برداشت ما این باشد که جز آنچه مفسرین فهم کرده اند فهم کاملتری از قرآن وجود ندارد. د) معاصی: گناهان انسان پرده و پوششی خواهد شد بین انسان و قرآن و فهم آن را مختل می کند. ه) حب دنیا: هرچه این حب فزون شود پرده غفلت نسبت به فهم معارف قرآن افزون تر می گردد. /// فی الجلمه باید جدیت کرد در دفع همه این موانع.

* تفکر در آیات قرآن زمینه سلامت قوای ملکوتی قاری آن را مهیا می کند. با تکرار و استمرار در تفکر در قرآن، کم کم تفکر در قرآن برای نفس عادی می شود و از این طریق، طرق هدایت برای او باز می گردد و طرق علاج امراض قلبیه بر او مکشوف می گردد.

* تطبیق آیات قرآن با حالات باطنی خود، یکی از راه های علاج امراض است.

* در علت رانده شدن ابلیس از بارگاه الهی و در علت برتری آدم بر ملائکه و در علت برون فرستاده شدن آدم از بهشت، باید تفکر کرد و علت اول و سوم را از خود دور و علت دوم را در خود ایجاد کرد.

* نافله ها بس مهم اند و سبب علاقه مندی حق به ما می شوند و نیز سبب اتصال قوای ما به منبع لایزال الهی و چه سعادت مند است انسانی که حق، محب اوست و قوایش متصل به اراده او.

* بسم الله الرحمن الرحیم، اولاً اشاره به مقام خدا دارد. ثانیاً مفهومش آن است که در کل عالم وجود، اساساً اسم و رسمی جز خدا وجود ندارد. تفسیر حرف «ب» در عبارت بسم الله، همین است.

* در وقت طمأنیه قلبی و حال معنوی بر خواندن ادعیه ای چون کمیل، سمات و مناجات شعبانیه اسرار کن. فارغ از مناسبت های شرعی

* یکی دیگر  معانی لااله الا الله که لازم است در هنگام به زبان آوردن، در ذهن باشد این است که فی الواقع، هیچ چیز و هیچ کس جز خدا در عالم هستی وجود ندارد چرا که سایرین استقلالی در وجود و اعمال خود ندارند در برابر خدا.

* اذان، اعلان به قوای ظاهری و باطنی بدن است برای ایجاد آمادگی جهت حضور درمحضر حضرت حق.

* الحمد لله رب العالمین یعنی، همه محامد برای برای حق و مخصوص او می دانم.

* ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی حصر عبادت و طلب یاری و پرستش در وجود خدا و لا غیر.


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

آموزش تعمیرات موبایل | نمایندگی تعمیرات موبایل و لپ تاپ دنیای دو نفره Anna Kerry #تقلا_ققنوس اینستاگرام آتلیه بارداری ژئودالامپر پونه پلاس